سیدجواد حسینی‌کیا

دغدغه تامین ارز درحالی طی یک‌سال گذشته به عنوان مهم‌ترین مانع اجرای مصوبه واردات خودرو کارکرده مطرح شد که اظهارنظر وزیر صمت درخصوص تدوام واردات خودروهای نو با استانداردهای تعریف شده در این دولت از یک‌سو و  طرح اشکالاتی برای واردات خودرو کارکرده ازسوی‌دیگر بیش‌از پیش بر تمایل دولت چهاردهم به واردات خودروهای نو و لغو مصوبه خودروهای دست‌دوم صحه گذاشته است.

در این باره سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس به بررسی این موضوع پرداخت.

آیا دولت جدید می‌تواند تغییراتی در آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ایجاد کند؟

بله، دولت چهاردهم این امکان را دارد آیین‌نامه جدیدی تدوین یا حتی لایحه‌ای با اعمال تغییرات به مجلس ارسال کند تا اصلاحات لازم انجام شود.

مشکل اصلی در واردات خودروهای کارکرده چیست؟

یکی از ابهامات جدی، موضوع خدمات پس از فروش این خودروهاست. برای ثبت‌سفارش خودروهای کارکرده، باید خدمات پس از فروش آن‌ها تضمین شود. اما به فردی که قصد واردات خودرو کارکرده را دارد، تضمینی داده نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود واردات در اختیار خودروسازانی باشد که شبکه‌ای برای ارائه خدمات پس از فروش دارند.

دغدغه‌های مربوط به تامین ارز برای واردات خودروهای کارکرده چگونه برطرف می‌شود؟

تامین ارز از طریق صادرات می‌تواند مورد قبول باشد. کسانی که صادرکننده هستند، با استفاده از ارز صادراتی می‌توانند خودرو وارد کنند.

اگر مشکلات مربوط به خدمات پس از فروش و تامین ارز حل نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که موضوع مجوز خدمات پس از فروش و تامین ارز این خودروها حل نشود عملا هیچ شخص حقیقی مطابق قانون کارکرده‌ها نمی‌تواند خودرویی را ثبت‌سفارش و وارد کند. تا زمانی این ابهام‌ها باقی باشند اتفاقی در ثبت‌سفارش خودروهای کارکرده برای عموم مردم نخواهد افتاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =